Je temelj katoliške moralne teologije tudi ubijanje ljudi?

Datum objave: 17.10.2008 ob 00:17
Kategorija: miks

V enem od slovenskih časopisov je bil objavljen seznam plač profesorjev na teološki fakulteti v Ljubljani. Njihove prejemke financirajo davkoplačevalci, čeprav je država ločena od cerkve. Med teologi je tudi izr. prof. dr. Ivan Štuhec, ki je v letu 2006 in 2007 skupno prejel iz državnega proračuna, torej od prebivalcev Slovenije okoli 80.000 evrov. Štuhec med drugim predava študentom o moralni teologiji. Je to moralno, da nekdo zasluži mesečno za približno osem upokojenskih plač? Še bolj sporno pri tem je, da njegova predavanja v okviru tega predmeta temeljijo na bibliji. V njegovi skripti Osnovna moralna teologija piše, da moralna teologija ali krščanska etika lahko ohrani svoj značaj samo tako, če se naslanja na Sveto pismo. Med vsebino Štuhec navaja, da Tora oziroma pet Mojzesovih knjig iz stare zaveze obravnava tudi spoštovanje človeškega življenja. So naslednji citati iz stare zaveze, ki jo RKC do zadnje črke priznava za resnično božjo besedo, res spoštovanje človeškega življenja: Čarovnice ne puščaj pri življenju. (2 Mz 22,17) Če kdo prešuštvuje z ženo svojega bližnjega, naj bosta oba usmrčena, prešuštnik in prešuštnica. (3 Mz 20,10) Če kdo leži z ženo svojega očeta, s tem odgrne nagoto svojega očeta; naj bosta oba usmrčena; njuna kri pade nanju. (3 Mz 20,11) Če kdo leži z moškim, kakor se leži z žensko, sta oba storila gnusobo; naj bosta usmrčena; njuna kri pade nanju. (3 Mz 20,13) Če kdo leži s svojo snaho, naj bosta oba usmrčena; ravnala sta sprevrženo; njuna kri pade nanju. (3 Mz 20,12) Človek pa, ki bi predrzno ravnal, tako da ne bi poslušal duhovnika, ki tam opravlja službo GOSPODU, tvojemu Bogu ali sodnika, ta človek mora umreti; … (5 Mz 17,12) Če ima kdo trmoglavega in upornega sina, ki ne posluša ne očetovega ne materinega glasu in ju ne uboga, čeprav ga strahujeta, naj ga oče in mati primeta in peljeta k mestnim starešinam, k vratom njegovega kraja. Rečeta naj starešinam njegovega mesta: “Ta najin sin je trmoglav in uporen, ne posluša najinega glasu, požrešen je in pijanec.”Potem naj ga vsi možje njegovega mesta posujejo s kamenjem, da umre. Tako odpravi zlo iz svoje srede! Ves Izrael naj to sliši in se boji. (5 Mz 21,18-21) Kdor udari svojega očeta ali mater, naj bo kaznovan s smrtjo. (2 Mz 21,15) Kdor ugrabi človeka, naj ga je že prodal ali ga najdejo v njegovih rokah, naj bo kaznovan s smrtjo. (2 Mz 21,16) Kdor preklinja svojega očeta ali mater, naj bo kaznovan s smrtjo. (2 Mz 21,17) Če si kdo vzame ženo in še njeno mater, je to krvoskrunstvo; njega in njiju naj sežgejo v ognju, da ne bo krvoskrunstva med vami. (3 Mz 20,14)

Mnogi menijo, da gre pri omenjenih citatih za besedila iz davnih preteklih časov, ki danes ne veljajo več. Vendar temu ni tako. Že v sami Bibliji piše: “Vso besedo, ki vam jo zapovedujem, vestno izpolnjujte; ničesar ji ne dodajaj in ničesar ji ne odvzemaj!” (5 Mz 31,1) Seveda tudi veljaven Katekizem katoliške cerkve potrjuje, da ne gre za neke zgodovinske, neveljavne tekste, temveč gre, seveda po nauku Katoliške cerkve, za pravo božjo besedo, ki jo je potrebno tudi zdaj v celoti izpolnjevati. Tako se v katekizmu glasi: “Stara zaveza je nepogrešljiv sestavni del Svetega pisma. Njene knjige so od Boga navdahnjene in in ohranjajo trajno vrednost, saj Stara zaveza ni bila nikoli preklicana.” (121) “Kristjani spoštujejo Staro zavezo kot resnično Božjo besedo. Cerkev je vedno odločno odklanjala misel o zavračanju Stare zaveze, kakor da bi z nastopom Nove zaveze postala neveljavna in nepotrebna (marcioniti).” (123)

V bibliji je torej veliko zelo hude nemorale, nasilja, vključno s pozivanjem k ubijanjem ljudi. Vsebuje sovraštvo do drugače mislečih, mučenja, posilstva, množično pobijanje žensk, otrok in starcev, genocid, grozljive metode ubijanja in podobno. V celotni svetovni zgodovini ni dela, ki bi bolj zaničevalo človeka in druga živa bitja. Da je to delo še vedno v “prometu”, je po svoje neverjetno. Prav tako neverjetno je, da država preko davkoplačevalcev financira poučevanje takšnega nauka, ki predpisuje smrtne kazni, pa čeprav je po slovenski ustavi človekovo življenje nedotakljivo in v Sloveniji ni smrtne kazni (17. člen).

Damjan Likar, Ostrožno pri Ponikvi

Odgovor Štuheca na zgornji članek:

Odgovor Štuhecu:

Temelj moralne teologije

Gospod Štuhec je v pismu »Kaj je temelj moralne teologije« zavrnil moje besede glede Biblije, da »v celotni svetovni zgodovini ni dela, ki bi bolj zaničevalo človeka in druga živa bitja.« Štuhec pravi, da je Sveto pismo temeljno civilizacijsko delo, ki ne zagovarja smrtne kazni. Trdi, da jaz trosim laži, predsodke in ustvarjam konstrukte (Dnevnik, 9.10. 2008).

Čudi me, da gospod Štuhec ne pozna svoje lastne Biblije in naslednjih citatov, ki pozivajo ljudi k ubijanju: »Čarovnice ne puščaj pri življenju. (2 Mz 22,17) Če kdo prešuštvuje z ženo svojega bližnjega, naj bosta oba usmrčena, prešuštnik in prešuštnica. (3 Mz 20,10) Če kdo leži z moškim, kakor se leži z žensko, sta oba storila gnusobo; naj bosta usmrčena; njuna kri pade nanju. (3 Mz 20,13).« Še ogromno je teh citatov tako v Stari kot Novi zavezi, ki vzpodbujajo bralce k nasilju, posebej pa bi omenil tale citat: »Človek pa, ki bi predrzno ravnal, tako da ne bi poslušal duhovnika, ki tam opravlja službo GOSPODU, tvojemu Bogu ali sodnika, ta človek mora umreti; … (5 Mz 17,12).« Gospod Štuhec, nesporno je, da ste visoki funkcionar Rimskokatoliške cerkve (RKC) v Sloveniji in da javno pridigate in učite dogme, v katerih piše, da so vse besede iz Biblije čista božja beseda, ki jih mora vsak katolik vestno izpolnjevati, če pa v to ne verjame in če jih ne izpolnjuje, je za večno preklet. Zakaj se tega ne držite, kar učite in ne poslušate svojega boga? Zakaj me ne ubijete, ker sem vam neposlušen? Če ste tako ponosni na svoje Sveto pismo, zakaj nikoli ne citirate v javnosti teh nasilnih citatov, če pravite, da je to Božja volja? Se jih morda sramujete? Ali pa mogoče čutite, da to ne more biti beseda Boga ljubezni, ki nam je poslal Jezusa Kristusa, kateri nas je učil, da ne ubijamo in – še več – da ljubimo svoje sovražnike? Vem, da boste na to odgovorili, da ne razumem Biblije, da Bog pri teh citatih ni mislil dobesedno na ubijanje, pač pa se je izražal simbolično, tedanjemu času primerno. Gospod Štuhec, vi sami dobro veste, kajti predpostavljam, da tudi vi berete moderno zgodovino in teologijo, da v teh citatih ne gre zgolj za simboliko, pač pa za konkretne napotke zakaj in kako ubiti ljudi, da bo tekla kri, kakor je to razvidno iz zgodovine RKC: inkvizicija, križarske vojne, pregon čarovnic, osvajanja Amerike, trgovina s sužnji, genocid nad Srbi med drugo svetovno vojno…, v kateri so pomorili okoli sto milijonov ljudi. Da ne omenjamo katolika Hitlerja, ki je v svoji knjigi Mein Kampf napisal: »Delam samo to, kar cerkev počne že 1500 let, vsekakor temeljiteje.«

Še nekaj o Bibliji: menim, da si duhovni revolucionar Jezus Kristus ne zasluži, da ga cerkev omenja v tako okrutni knjigi, ki je bila in je podlaga za toliko gorja na tem svetu. Znastveniki, psihologi z michigenske univerze so na testirancih celo dokazali, da branje nasilnih odlomkov iz Biblije izrecno izziva agresije. Znani in svetovno priznani cerkveni zgodovinar in pisatelj Karl Heinz Deschner je izjavil: »Po intenzivnem raziskovanju zgodovine krščanstva v antiki, srednjem veku in novejšem času, še posebej v 20. stoletju, ne poznam nobene organizacije na svetu, ki bi se obdržala tako dolgo in neprekinjeno in bi bila tako strahotno obremenjena z zločini, kot je Rimskokatoliška cerkev. Ta izjava, ki sem jo napisal in izdal v publikacijah, kritičnih do cerkve, je krita (poprej posneta na najmanj petih kasetah) in skozi mojo »kriminalno zgodovino krščanstva« še bolj potrjena in bo toliko časa veljavna, dokler ne bo nekoč nekdo mojemu dobro utemeljenemu gradivu nasprotoval z ravno tako dobrim gradivom, da na svetu obstaja druga organizacija, ki je ravno tako dolgo in neprekinjeno in tako strahotno obremenjena.« Karl Heinz Deschner, Die beledigte Kirche, s.42. G. Štuhec, morda bi Deschnerja povabili na Teološko fakulteto, da bi predaval študentom o stvareh, ki jih vaši stanovski kolegi na faksu v veliki meri zamolčijo.

Niste mi odgovorili na moje osnovno vprašanje, kako vi v svoji moralni teologiji razlagate tekste iz Biblije in katekizma, ki zapovedujejo oziroma dopuščajo ubijanje ljudi v določenih situacijah, npr. samoobramba, zaščita domovine ali pa nemoralna dejanja, katere so v diametralnem nasprotju s peto absolutno Božjo zapovedjo – Ne ubijaj! – te iste Biblije? Namesto odgovora je v vašem pismu kup žaljivih opazk. No, logično misleči bralci iz vašega odgovora lahko zvedo, da sta vi in vaša institucija kar naprej nestrpni, sovražni do drugače verujočih in drugače mislečih ter da vas za to plača država z denarjem. Tudi z denarjem tistih, katerim vaša Biblija grozi, ne samo s telesno, ampak tudi duševno smrtjo in prekletstvom za vso večnost. Je to, gospod Stuhec, duhovno jedro vaše moralne teologije?

Pa še to, informiral sem se tudi o Vatikanu glede papeževega boja proti smrtni kazni. Zvedel sem, da so res nekateri papeži v zgodovini zahtevali ukinitev smrtne kazni, ampak naj bi mu države, predvsem tiste, katerim je Biblija podlaga njihove ustave, odgovorile, da pač sledijo Bibliji. Ne vemo, kaj je papež na to odgovoril, no vemo pa, da papež do danes ni korigiral Biblije, na katero se te države sklicujejo in v kateri naj bi smrtna kazen bila božja volja in da je tako papež, vaš veliki borec proti smrtni kazni, ostal, na žalost, tiger na papirju.

Proti koncu še nekaj. V svojem tekstu nisem zapisal, da je dr. Štuhec prejel okoli 80.000 EUR plače, temveč da je prejel okoli 80.000 EUR skupno iz državnega proračuna. To skupno pomeni, da se ta znesek nanaša tako na plačo, podjemne pogodbe in avtorski honorar. Skupni znesek vsega tega po podatkih Teološke fakultete znaša 78.284,49 EUR. Seveda gre za leti 2006 (42.490,37 EUR) in 2007 (35.794,12 EUR), kar je iz mojega teksta jasno razvidno, saj sta bili letnici navedeni. Seveda se lahko bralec vpraša, zakaj dr. Štuhec dela iz skupnega prejemka neto plačo? In s tem niža znesek? Ga peče vest? Ali pa je zadaj kakšna manipulacija?

In še o ločitvi države in univerze. Univerza v Ljubljani ni ločena od države, saj jo je ta z odlokom ustanovila in jo tudi financira. Teološka fakulteta ni ustanoviteljica univerze, kot to navaja Štuhec, temveč samo članica. Vse to je razvidno iz odloka Državnega zbora, ki je bil objavljen v Uradnem listu št. 28/2000. Štuhec v pismu tudi zanika, da ni napisal skripte Osnovna moralna teologija. Njegovo skripto lahko vsakdo najde na internetu.

Jaz vam lahko še enkrat poenostavim svoje vprašanje in vas vprašam, za katero delo vi dobivate svojo plačo? Kajti res ne razumem, po katerem zakonu država plačuje z denarjem vseh, tudi nekatoliških davkoplačevalcev vas, pridigarje in profesorje RKC, ki s svojim biblijskim učenjem, ki vsebuje npr.zahteve po smrtni kazni in diskriminaciji žensk in grožnjo z duševno in telesno smrtjo, grozite vsem nekatolikom in neposlušnim katolikom, če pa to vaše učenje nasprotuje ustavi Republike Slovenije?

Damjan Likar

Ostrožno pri Ponikvi 26

3232 Ponikva

  • Share/Bookmark
 

Objavljeno v Petek, 17. Oktober 2008 ob 00:17 in zapisano pod miks. Komentarjem lahko sledite preko RSS 2.0 vira. Lahko napišete komentar, ali jim sledite preko trackback s svoje strani.

3 komentarjev na “Je temelj katoliške moralne teologije tudi ubijanje ljudi?”

#1

Damjan Likar – prej ali slej te bo nekdo spustil skozi roke :)

#2
kinkitone

Jaz sem za naše.

#3

In imamo vse na enem mestu: Likar na konkretni ravni, Štuhec na načelni in Joža v operativi. Kinkitone je pa vaza za rožice.

:razz:

Komentiraj

Komentiranje iz tujine je omogočeno zgolj prijavljenim uporabnikom !